Thursday, October 14, 2010

KEMBALI SEMULA.......................

akhirnya setelah hampir 4 bulan menyepikan diri, akhirnya aku kembali ke dunia blogger ni, bukannya apa, banyak sangat problem, ni dah kira ok la sikit...apa2 pun tunggu jela penampilan semula aku ni.....................
»»  Teruskan bacaan...

Thursday, June 24, 2010

sahabat.....kawan.....PENGKHIANATAN!!!!!!!!



Sahabat......perkataan yang cukup mulia bagi seseorang yang menghargai orang lain....kawan....perkataan yang cukup beerti bagi seseorang yang menghomati orang lain....PENGKHIANAT.....perkataan yang cukup haprak bagi seseorang yang tidak mempunyai hati perut dan menzalimi orang lain untuk kepentingan diri sendiri.........
Bukan nak menuduh siapa-siapa pun tetapi sebagai satu panduan supaya kita sentiasa berhati-hati dalam memilih rakan kita...nabi pernah berkata BERKAWAN DENGAN PENJUAL BUNGA, SECARA TAK LANGSUNG KITA AKAN MENDAPAT SEDIKIT HARUMAN BUNGA TERSEBUT TETAP SEKIRANYA KITA BERKAWAN DENGAN SEORANG TUKANG BESI, PASTI SATU HARI KITA AKAN TERKENA SEDIKIT API YANG DIGUNAKAN UNTUK MEMBUAT BESI TERSEBUT....aku pun tak la cekap sangat tapi bunyi lebih kurang camtu la....
Pernahkah kita terfikir manusia yang berada di sekeliling kita yang sentiasa mengakui bahawa mereka adalah kawan yang terbaik......betul ke apa yang dikatakan tu??? Adakah mereka akan bersama kita dalam susah ke senang??? Adakah mereka sentiasa menegur kita sekiranya kita tersilap jalan??? Adakah mereka menghargai serta menghormati kita sebagai seorang manusia???
Dalam dunia hari ni, kawan nak bergelak ketawa cukup banyak...tapi berapa orang sangat yang nak bersedih dengan kita sekiranya kita dilanda masalah???
Adakah seseorang manusia itu layak digelar sahabat sekiranya sanggup menikam kita dari belakang untuk tujuan tertentu dan kepentingan peribadi??? Tergamak ke kita untuk melakukan perkara yang sama kepada rakan kita??? Aku ni bukan la pakar motivasi tapi pendirian aku senang je...kalau kita nak orang lain hormat, hargai kat kita, jalan yang terbaik kita dulu kena hargai dan hormat orang.....
Aku selalu kata, kita ni sentiasa dipenuhi dengan perasaan ego yang tinggi tetapi dalam waktu-waktu tertentu, kena la juga buang ego kita kat tepi dulu....sentiasa bersedia untuk mendengar pendapat, pandangan orang lain...nasihat dan teguran untuk kita yang mana aku rasa itu ubat yang paling mujarab untuk nak menjadikan kita manusia yang terhebat.......
aku ni boleh cakap je kat sini tetapi aku teringin sangat nak tengok bangsa Melayu, agama Islam menjadi hebat seperti sejarah dahulu sebelum aku mati.............
AYUH sahabat semua...marilah kita saling hormat-menghormati....harga- menghargai sesama kita.........ingatla sahabatku...sejarah tidak pernah menipu.....
»»  Teruskan bacaan...

Wednesday, June 23, 2010

RAja buAH.......................durian.....

Dengar saja DURIAN semua terbayang buah yang banyak duri...isi yang kuning macam gigi yang tak pernah bergosok.......fuhhh!!!! nikmatnya dunia dengan haruman yang cukup power........aku yang bertugas kat kawasan yang agak pedalaman sikit ni agak bersyukur kerana di tempat aku ni boleh la juga dikategorikan sebagai syurga buah-buahan tempatan.....kalau setakat durian, rambutan, langsat,cempedak ni tiap-tiap hari ada je rezeki mencurah.........tak pernah putus sampai habis semua demam.....sakit tekak, selsema kerana asyik makan buah-buahan ni....
Kali ni aku sebenarnya nak cerita pasal raja buah...DURIAN..........Semua orang tahu durian ni raja buah kan??? cukup hebat, tak bole nak lawan..tapi pernah tak kita lihat nasib si raja buah ni.....kalau bilangannya terlalu banyak.....takde harga langsung, tengok kat tempat aku sudah.......tuan-tuan buah ni pakat sedekah je kat sapa-sapa yang kenal......Apakah sudah tidak ada alternatif untuk nak menjual buah durian ni kat tempat yang ada permintaan tinggi???? Sedih juga la tengok nasib raja buah ni......busuk camtu je.....
Tapi nasib durian ni kira ok la juga sebab kalau isi yang buruk, masam tu ada juga gunanya....jadi TEMPOYAK..........sempoi juga tu......Yang paling best nyer ada juga orang kat tempat aku ni makan biji durian.....direbusnya biji tu kemudian makan...dahsyat betul la.....tak pernah aku jumpa lagi.....sekurang-kurangnya dapat juga la ilmu baru........kalau nak makan lagi mai la kat SIK, Kedah................durian power dok tunggu!!!!!!!!

»»  Teruskan bacaan...

aYah...BapA...dAddY...


Selamat Hari Bapa aku ucapkan kepada semua bapa-bapa di Malaysia ni samada yang sah atau pun TIDAK SAH. Jarang kita dengar ungkapan ini kerana mungkin Hari Bapa tidak diberikan promosi yang hebat.....tidak seperti hari ibu dan hari kanak-kanak......Tetapi bagi aku itu semua tidak penting, takkan nak ucapkan penghargaan kat bapa-bapa kita setahun sekali je......bila-bila pun boleh, janji hati tu nak. Yang jadi masalah ni, kadang-kadang keegoaan kita yang dah capai tahap cipan la...susah sangat nak mengaku salah, nak minta maaf kat bapa-bapa kita....
Aku ni cam biasa la, tak nak kata kat orang, tengok diri sendiri dulu......bapa aku seorang yang cukup tegas, masa kecil-kecil dulu pantang buat silap, confirm kena.....elok la dengan perangai aku masa tu, buas tak kenal tempat.....kadang-kadang tu merungut kat belakang...yang tu tak kena, yang ni tak kena....camla aku ni hebat sangat.....fikir masa kena marah je....masa aku sakit....siapa bawa aku pergi ambil ubat??? Masa aku terseliuh...siapa yang urut tangan aku??? BAPA aku juga........masa tu tak ingat pun jasa-jasa camni....
Sekarang ni baru aku tahu, disebabkan ketegasan bapa aku la, aku dah jadi camni....sekurang-kurangnya mampu juga berjasa kat bangsa aku sendiri......TERIMA KASIH ABAH......
Dan sesungguhnya aku bersyukur sangat-sangat kerana abah masih di sisi aku lagi sekarang ni....bolehla juga berkongsi masalah dan pendapat........dan sekarang ni pun aku dah bergelar BABA kepada putera aku yang comel,cerdik, cergas...macam baba dia juga........Baru aku tahu tanggungjawab, tugas sebagai seorang bapa.....BERAT!!!!! nak mendidik anak aku di zaman yang tersangat mencabar sekarang ni......PERSOALANNYA ADAKAH AKU AKAN MENJADI SEHEBAT ABAHKU DALAM MENDIDIK ANAK-ANAKNYA????????????
»»  Teruskan bacaan...

Sunday, June 13, 2010

LUMRAH KEHIDUPAN..............



Kehidupan kita yang singkat ni bolehlah juga diibaratkan seperti memandu kenderaan ke satu destinasi yang kita hendak sampai.....kita sendiri yang akan menentukan destinasinya....kita jugalah yang akan menentukan laluannya....kita juga yang akan memastikan kita sampai ke destinasi yang dituju dengan selamat.....di sepanjang jalan pastinya terdapat banyak simpang, selekoh, laluan berbukit....yang tak sedapnya jalan pula jem atau banjir kilat......susah kan nak sampai kalau jadi camtu.....nak pula kita ni jenis yang tak tau sabar, potong sana, cilok sini...accident la pula....HAAHHH...panjang lagi la ceritanya..........
Begitulah juga dengan kehidupan kita yang dipinjamkan oleh ALLAH S.W.T dengan tempoh yang singkat ni...sekiranya kita tersilap pilih jalan, pasti kehidupan kita akan terpesong dari ajaran Islam, tapi kita juga kena sentiasa ingat, masih belum terlambat untuk kembali ke pangkal jalan....janganlah kita sombong, angkuh dan ego dengan pencipta kita....kita ni hanyalah hamba...bukan tuan pun di dunia ni....
Diri kita sendiri yang akan menentukan arah, corak kehidupan kita, selalu lah bermuhasabah diri untuk menginsafkan kita dengan perbuatan yang telah kita lakukan........mudah-mudahan kehidupan kita ini diberkati ALLAH S.W.T................
»»  Teruskan bacaan...

Friday, June 4, 2010

NEGARAWAN TUN DR MAHATHIR.............



Bagi aku Tun bolehla diibaratkan sebagai AYAHANDA yang terhebat dalam abad ni......terus terang aku aku cakap, aku memang mengagumi TUN serta menjadikan TUN sebagai idola aku....pandangan, perancangan masa depan, matlamat memang cukup hebat........sebagai contoh, PERDANA GLOBAL PEACE ORGANIZATION (PGPO) adalah satu langkah yang cukup baik untuk membantu mangsa2 kekejaman akibat perang.....yang terbaru berkaitan dengan penghantaran bekalan bantuan ke Palestin yang mendapat tentangan hebat dari Israel......semangat TUN sebenarnya telah meresapi ke dalam jiwa sukarelawan ini....mereka sanggup bergadai nyawa untuk masyarakat Palestin yang ditindas ISRAEL JAHANAM........aku hanya mampu berdoa dan mencuba untuk menjadi seperti mereka ini sekiranya diberi peluang.....aku cukup kagum dengan semangat mereka ini....mudah2an ALLAH S.W.T akan memakbulkan doa aku untuk menjadi salah seorang sukarelawan untuk membantu masyarakat Islam yang lain.......ini saja yang mampu aku lakukan untuk masyarakat seagama dengan aku............AYUHLAH rakan2.....jangan kita hanya pentingkan diri sendiri....dah tiba masa untuk kita menyumbangkan tenaga kita untuk membantu masyarakat seagama kita yang ditindas.....inilah peluang kita untuk memulakan sesuatu yang satu ketika dulu agak mustahil.................
»»  Teruskan bacaan...

IsRAel...........

Pagi tadi masa aku tengok siaran MHI berkaitan dengan kekejaman Israel, aku betul2 tertarik dengan pandangan Ustaz Zahazan mengenai kajian beliau mengenai Israel, Yahudi dan Zionis.......Menurut beliau, kekuatan dan keangkuhan Israel sekarang ini adalah kerana persediaan yang telah lama dilakukan serta yang paling penting ialah perpaduan di kalangan Yahudi itu sendiri..Maka tidak hairanlah mengapa bangsa Yahudi ini walaupun bilangan mereka sedikit, tetapi mereka mampu untuk menguasai dunia....HEBAT KAN???
Anak2 yahudi ini telah dididik semenjak dari dalam perut ibu mereka lagi....mereka didedahkan dengan rakaman pelbagai bahasa di dunia, ilmu2 matematik dan sebagainya sebagai persediaan untuk menjadi bangsa yang terhebat...........anak2 kecil yang bersekolah pula telah diajar serta diasuh bahawa bangsa mereka adalah bangsa yang paling tinggi martabatnya......bangsa2 lain yang ada hanyalah binatang tunggangan mereka saja............jadi tidak hairanlah apabila anak2 ini besar dan menjadi pemimpin, keangkuhan mereka menjadi warisan turun-temurun....................
PERSOALANNYA...adakah kita didedahkan dengan budaya sedemikian?????? bukan la maksud aku nak jadi angkuh, tapi macamana nak jadi bangsa dan agama yang hebat.......tak payah la tengok sampai tahap dunia, tengok dalam negara kita sudahlah............anak2 kita sekarang ini banyak didedahkan dengan pelbagai jenis hiburan.....MALAYSIAN IDOL LAH, AKADEMI FANTASIA LA, MENTOR LA....tu yang jadi panduan kita....kita bangga bila anak2 kecil kita pandai menyanyi, beraksi seperti artis di atas pentas........tak banyak yang bangga bila anak2 nk jadi ustaz ke, professor ke.........KENAPA??KENAPA??KENAPA?? Di manakah silapnya???????????
Wahai pembaca yang aku hargai........MARILAH kita sampaikan mesej kepada yang lain, perpaduan, ilmu, kelangsungan bangsa itu cukup penting untuk mengelakkan kita ditindas.......bukti dah ada.....yahudi yang sikit mampu kuasai pelbagai bidang di dunia ni........kita yang banyak ni boleh tengok, simpati dan menangis jela.............
»»  Teruskan bacaan...

Wednesday, June 2, 2010

ApA dAh JAdi???????????



Aku percaya sekarang ni semua orang tengah membuak2 kemarahan kepada Israel Jahanam yang telah menyerang kapal bantuan kemanusiaan, membunuh masyarakat antarabangsa yang menyokong usaha ni di tengah perairan antarangsa.......nampak tak betapa angkuhnya Israel, mungkin dia rasa dunia ni dia yang punya, buat apa pun, sapa tak boleh nak ambil tindakan ke atas mereka........Apa2 pun aku respect habis kat depa ni.....sikit pun tak takut, bersemangat nak bantu orang lain walaupun nyawa sendiri terancam.....kenapa aku tak mendapat peluang sebegini???????
Persoalannya sekarang ini, adakah kita tidak pernah belajar apa yang telah dilakukan oleh negara jahanam ini terhadap masyarakat Palestin??? Dia ada peduli ke apa yang orang cakap kat dia??? Pernah ke dia setuju dengan rundingan sekiranya tiada kepentingan terhadap negara dia.......TAKDE KAN?????????? Habis tu yang kita dok terhegeh2 nak pergi berbincang dengan dia buat pe????
Satu lagi, bila jadi perkara camni, apa yang masyarakat, negara ISLAM boleh buat?????
takde apa juga kan????? yang kita bole buat.......BANTAHAN, BOIKOT, TUNJUK PERASAAN BAKAR BENDERA ISRAEL...............adakah dengan cara ini rakyat Palestin dapat bantuan, dapat makan, dapat ubat.............cam aku ni pun, tak dapat nak buat apa juga, hanya air mata je yang dapat aku kirimkan......kalau depa bole minum takpe la gak.....aku pun tak berdaya, mungkin melalui penulisan ini, akan tergerak satu alternatif untuk membantu masyarakat Palestin yang tertindas di negara sendiri.
AYUH....BANGUNLAH......umat Islam di seluruh dunia....kenapa kita masih berdiam diri??????kenapa kita masih belum bersatu?????kenapa kita masih bersengketa sesama agama?????kenapa kita masih berbunuhan sesama sendiri????? kita adalah antara penganut agama yang terbesar di dunia ini....tetapi kenapa kita tak berdaya???kenapa kita terlalu lemah???kenapa?kenapa?kenapa????????????
cuba kita imbas kembali, bagaimana Allahyarham Saddam Hussein membina kekuatan Iraq hingga mampu menggerunkan Israel tetapi apa yang berlaku.....kita disogokkan dengan penipuan barat....lihat bagaimana Iraq dihancurkan sehingga terlalu lemah sekarang ini...........Israel tersenyum bangga...........
Sekarang ni dok tengah gila nak hancurkan Iran pula sebab Iran berani menentang Israel........Adakah kita nak tengok sebuah lagi negara Islam dihancurkan demi agenda ISRAEL KEPARAT.....................
WAHAI SAUDARAKU...........marilah kita ikut slogan kartun WONDERPETS tu......."APA YANG PENTING?".................."KERJASAMA"................kembalilah kita kepada perpaduan, ukhwah yang pernah dibentuk satu ketika dahulu...sejarah pernah membuktikan bahawa perpaduan pernah menjulang agama Islam seantero dunia, tetapi jangan pula kita lupa, sejarah pernah juga membuktikan bahawa perpecahan, persengketaan jugalah yang telah menyebabkan agama Islam dihina,dicerca,ditindas.................
»»  Teruskan bacaan...

Thursday, May 27, 2010

DUGAAN ALLAH S.W.T...............

Setiap makhluk ALLAH yang bergelar manusia yang mempunyai akal pasti akan akan duji oleh penciptanya sendiri....cuma kita tidak tahu dalam bentuk apakah ujian dan dugaan yang kita akan terima.....ini adalah hak ALLAH untuk menguji hambanya. Apa yang penting ialah kita seharusnya rasional dalam menghadapi dugaan ini, mungkin selama ini kita terlalu senang hingga lupa, lalai terhadap tanggungjawab kita sebagai hamba......dugaan yang datang pasti ada hikmahnya pasti ada pengajaran kepada kita dalam mengharungi kehidupan mendatang.......Ini tanda ALLAH sayang kat kita, bagi kita peluang dalam memperbaiki hidup kita...kita seharusnya bersyukur kerana kita diuji sebegitu, ini menunjukkan kita mampu menghadapi dugaan yang diberi jika dibandingkan dengan makhluk ALLAH yang lain....janganla kita jadi kalut hingga lupa diri tetapi kita seharusnya mencari penyelesaian untuk ujian yang diberi...apa2 pn kita kena ingat bahawa ALLAH sentiasa bersama insannya yang bersabar...............pasti ada balasan untuk dugaan yang diberikan, yang penting adalah kesabaran kita dalam menghadapi situasi sebegitu...kalau tak, tiadalah istilah SABAR SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN................
»»  Teruskan bacaan...

Wednesday, May 19, 2010

BOla SEpak MAlaysia



Rasa2nya dah hampir 30 thn klip video ni...........aku pun takde lagi masa ni tapi aku tumpang bangga kerana Malaysia mampu untuk menggerunkan lawan masa tu........Bila lagi rasanya aku mampu nak tengok kehebatan camtu...kenapa agaknya bola sepak kita teruk sampai ke peringkat sekarang??? Nak kata tak canggih, stadium Malaysi lagi hebat dari stadium di Vietnam.....nak kata tak cukup gaji rasanya gaji player bola ni lagi banyak dari gaji pengajar cam aku ni.......nama2 seperti mokhtar dahari, santokh singh, soh chin aun dan r. arumugam cukup glamor masa tu.........
cuba kita tengok ada iklan MAXIS terbaru dalam TV skrg ni citer pasal soh chin aun.....tak rasa jeles nak jadi camtu ke.....cuba dengar kata2 nya dlm iklan tu........................
Pernah aku tengok satu dokumentari pasal player bola malaysia dulu2......katanya dulu gaji tak banyak mana pun...layak main kat sukan olimpik pun takde pe....semuanya terpaksa berkorban demi untuk negara....semangat tu beb....cuba tengok sekarang, sikit2 duit, takde ganjaran main alai-balai...apa citer ni????
takde langsung semangat untuk negara.....harap jersi je sama brand BRAZIL, player dunia buat stail rambut, kita pun nak buat....player dunia main pakai kepala otak, kita main pakai kepala lutut......
aku ni bukan nak menghina, main bola pun lebih kurang je, tapi kepada player bola Malaysia, tanggungjawab main untuk negara bermaksud membawa maruah tau...kalau semangat je tinggi, main hancus tak guna jugak.....masing2 ada keje kan, jadi buat keje masing2......kalau dah keje main bola, main elok2, kata profesional.........
TOLONGLA berlatih betul2, main elok2.....aku ni sebagai peminat bukan tak nak sokong, tapi dah meluat nak tengok cara team Malaysia main............mungkin ada orang suka kot????
harap2 klip video ni jadi pembakar semangat bukan setakat nak bangga dengan kejayaan dulu je......MALAYSIA BOLEH
»»  Teruskan bacaan...

Monday, May 17, 2010

ALAHAI......bangsaku MELayu.....



video klip ni memang menjadi klip kegemaran aku dari masa Tun melafazkannya pada persidangan UMNO dulu......ini bukan nak bercerita tentang politik, tetapi ini berkaitan dengan bangsaku MElayu......cuba kita lihat situasi sekarang....DIMANAKAH BANGSA MELAYU DI TANAH MELAYU?????? dari segi pegangan ekonomi, kita agak ketinggalan....dari segi pendidikan, kita agak ketinggalan, cuma yang boleh dibanggakan adalah dari segi masalah sosial dan keruntuhan akhlak, makin meningkat dari hari ke hari....boleh dikatakan dari sudut penagihan dadah, lumba haram, seks bebas, pembuangan bayi.....bangsa kita menduduki Ranking teratas, tak tergugat pun.....ADAKAH INI YANG KITA NAK?????
Hang Tuah pernah berkata, "TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA" tetapi aku rasa kalau Hang Tuah masih hidup lagi hari ini, dia akan menyesal sebab kata camtu dulu, dia pun rasanya meleleh air mata tengok bangsa melayu sekarang...........
wahai anak bangsaku......lupakah kamu satu masa dahulu kita pernah terlalu lama dijajah.........lupakah kamu satu masa dahulu kita hanya layak menjadi hamba.....lupakah kamu akibat persengketaan sesama bangsa la yang menyebabkan kita menjadi haprak.........adakah kita hendak menjadi seperti itu kembali dan mengkhianati perjuangan pejuang2 bangsa yang mempertaruhkan segalanya termasuklah nyawa sendiri untuk kesenangan kita sekarang......
tak salah untuk kita menyokong mana2 parti politik yang kita rasakan betul tetapi satu perkara yang mesti menjadi keutamaan kita iaitu KELANGSUNGAN BANGSA MELAYU...janganla disebabkan perbezaan fahaman politik, kita berpecah belah, secara tidak langsung ini akan melemahkan bangsa kita sendiri......ambil la contoh rakyat Palestin, bergaduh sesama sendiri, negara tergadai.....ISRAEL tersenyum......
AYUHLA anak bangsaku......kembali balik kepada ajaran Islam....itu je asasnya...sekiranya tapak yang kita berdiri tu dah kukuh, buatla apa pun, susah untuk diruntuhkan, fikir-fikirla anak bangsaku...............................................
»»  Teruskan bacaan...

Sunday, May 16, 2010

SELAMAT HARI GURU...........



SELAMAT HARI GURU.................teringat aku masa zaman sekolah dulu, tiba je hari guru, murid2 pakat ramai2 bawa hadiah, bagi kat cikgu2 yang baik......cikgu2 yang garang memang tak dapat apa2 pun la........dapat maki hamun ada. tapi sekarang baru la aku terkenang balik, yang garang tu la yang buat aku jadi camni sekarang........bukan yang tak garang tu tak bagus, tapi biasala kan, mesti ada yang tak garang, mesti ada yang garang.....baru proses mendidik tu jadi lebih berkesan.....
tapi sekarang ni aku tengok lain macam je......kalau dulu zaman aku sekolah, kalau cikgu pukul, balik rumah tak berani nak mengadu kat mak abah...diam2 je, takut kena sebat plak, tapi hari ni bila mengadu je, ada plak cikgu kena sebat dengan keluarga.........zaman aku dulu lagi nakal kalau nak banding dengan sekarang, tapi kami hormat cikgu2 yang ada.......
CIKGU......satu perkataan yang cukup mulia dalam hidup ini, tanpa cikgu di mana kah kita????
Pernahkah kita terfikir akan pengorbanan cikgu2 kita??? Pernahkah kita terfikir perasaan cikgu2 kita bila tengok ada di kalangan anak murid yang tak jadi 'manusia'?????
Pernah tak kita terfikir bahawa cikgu itu adalah seorang manusia juga????
Sebelum terlewat...AYUHLAH kita HARGAI cikgu2 kita, bukan nya susah sangat pun...ucap selamat hari guru je.......saya pasti cikgu2 kita yang ada ni bukan nak apa2 pun, nak tengok anak2 murid dia jadi manusia yang berguna je............
Bagi cikgu2 muda........berbanggalah dengan kerjaya mulia anda ni...jangan sesekali menyesal dan mengalah.........marilah bersama2 kita bangunkan agama, bangsa dan negara kita....peganglah amanah ni sekuat2nya......anda lah penyuluhnya...kami hanya akan berjalan melalui jalan yang disuluh itu.............TERIMA KASIH CIKGU.........mudah2an ALLAH S.W.T memberkati anda.......
»»  Teruskan bacaan...

Tuesday, May 11, 2010

BILa SuperMisai MenuLis

Semenjak 2 menjak aku jadi blogger ni rasa ok la gak......tq la kpd anak2 murid aku yang sentiasa menyokong aku......cmni la anak murid terbaik, mcm2 la depa tolong aku, bg idea nk bg cntik blog la, teknik2 yg terbaik untuk menceriakan blog aku ni......terima kasih byk2, jasamu dikenang, cam theme bola KEDAH la plak......aku bangga ada anak2 murid cmni......x salah klu guru belajar ngan anak murid kalau tu bole bg kebaikan.....sesungguhnya walaupn bergelar guru tp kita masih lg seorang manusia yang sentiasa ada kelemahan..untuk jadi yang terbaik, kita mesti sentiasa belajar dan perbaiki diri...walau dgn sapa pn kita belajar, tu x jadi prob...BETUL X????
Janganla kita berasa megah dengan pe yg kita ada kerana setiap manusia ada kekurangan tersendiri.....kepada semua anak2 muridku yg membaca tulisan ini, sentiasa la berusaha utk jd yang terbaik dan terhebat.....cm amanat pendekar la plak ni.......sesungguhnya setiap kejayaan yang bakal mendatang pasti akan ada dugaan yang menanti.....hanya yg tabah akan berjaya................
»»  Teruskan bacaan...

Sunday, May 9, 2010



SELAMAT HARI IBU.............................
ni la perkataan yang selalu kita dgr bila tiba je 9 MEI.........tp adakah kita paham maksud sebenarnya atau kita hanya tau ucap bila semua org di sekeliling kita ucapkan benda yang sama......sedarkah kita pengorbanan ibu kita??? adakah kita pernah melukakan hati ibu kita???insaf ke kita dengan perbuatan yang pernah dilakukan kepada ibu kita??? nak kata kat orang x brape best gak la tp saya rasa diri saya ni pn byk dosa dgn ibu saya.....tu la manusia kn, sentiasa x lari dr kesilapan dan kesalahan.......cuma mungkin kita yang sedar dgn kesalahan merupakan satu kelebihan kalau nak dibandingkan dgn org2 yang x pernah sedar pe yang dibuat kepada ibu mereka.......................
mudah2an hari ibu tahun ini merupakan hari ibu yang terbaik bg kita yang masih mempunyai ibu untuk diraikan bersama2 dengan ibu tercinta........mungkin pe yang diraikan ni tidak dapat menandingi pengorbanan ibu kita tetapi sekurang2nya masih lg ada yang menghargai ibu masing2........................
»»  Teruskan bacaan...
Subhanallah. Awan gelap telah menyelubungi angkasa negara-negara Eropah. Dua kali letupan besar gunung berapi di Iceland sudah cukup untuk merugikan ramai orang. Dengar-dengar cerita, hampir RM3 billion kerugian yang dialami, di mana kerugian terbesar dirasai oleh syarikat-syarikat penerbangan terkenal dunia. Mana tidaknya, ramai orang yang ter’sangkut’ dalam lapangan terbang berikutan pembatalan 25000 penerbangan. Bukan sikit makcik oiii. Apa-apa pun, apabila awan gelap berarak, maka kilat pun sabung menyabung. Seperti golongan pengambil gambar, wartawan dan saintis gila yang sanggup menyabung nyawa demi membuat kajian dan mengambil gambar yang bagus. Aku tabik spring la kepada mereka tu. Akhirnya boleh la aku tengok gambar letusan gunung berapi ini. Gambar-gambar gunung berapi Iceland ini menunjukan per’balahan’ antara kilat dan debu awan berapi. Cheh bunyi macam sedutan dari komik alam perwira je kan. Hahaha............ni la kuasa ALLAH S.W.T......
»»  Teruskan bacaan...

Anak....oh......anak

Salam 1 Malaysia............entahla apa yang sedang berlaku di negara kita skrg ni. Boleh kata tiap2 minggu dapat cerita tentang pembuangan bayi. PERSOALANNYA....mengapakah semua ini berlaku???? Apa yang menyebabkan manusia2 ni tergamak untuk membuang atau lebih kejam lagi membunuh bayi yang tidak berdosa???? Mungkin ada di kalangan kita saling menyalahkan antara datu sama lain...alaaa, lebih kurang lagu bangau..oh..bangau tu, tapi siapa di antara kita yang memikirkan knp perkara ini makin menjadi2????
Kita sepatutnya cari akar cerita ini, kemudian cuba bersihkannya dengan pendekatan agama.......saya pasti setiap agama melarang perbuatan seks luar nikah....semua ni bukan kerja kerajaan je, tapi kita ni sebagai satu masyarakat mesti ambil tahu perkara ni.......jgn sampai satu hari nanti, masyarakat kita dipimpin oleh golongan anak luar nikah.......bukan saya menghina tetapi ini berkaitan dengan agama dan keturunan...................yang dah berlaku tu jadikan panduan kita supaya kita dapat penyelesaiaan di masa depan.............TOLONGLA......jangan la kita dok salahkan sesama sendiri.......AYUH....bangunla untuk kebaikan dan keberkatan hidup kita................
»»  Teruskan bacaan...

Thursday, May 6, 2010

ALHAMDULILLAH...............................




Malam ni malam terakhir kami di sini........MAK DATUK!!!!!!! banyak benda yang satu masa dulu aku rasa susah, dah dapat aku buat. Tu la kan...kalau tak cuba, mana nak tau..............
Terima kasih banyak kepada semua para pengajar........sabar je la dengan kami ni.........
mudah-mudahan apa yang dipelajari akan dipraktikkan sepenuhnya dalam kehidupan seharian........................TERIMA KASIH....................
»»  Teruskan bacaan...

SEMPOIIIIII..............














best btl la.....mnggu ni kursus psl joomla....facebook....bt blog............
bole la aku guna untuk kebaikan aku ngan budak2 kt sik tu.............
jgn sia2kn ilmu yg ada....rugi duit MARA woooooooooooo....
aku pn byr income tax gk....

Bookmark and Share

»»  Teruskan bacaan...

usahawan...ooohhh...usahawan




USAHAWAN KERJAYA PILIHAN.........ni bukan calang2 nyer motto ni....ni makna nyer harapan dan amanah kepada pengajar2 usahawan untuk membangunkan bangsa kita sendiri......tp persoalannye....ADAKAH KITA BETUL2 BERSEDIA dan DISEDIAKAN UNTUK TUJUAN ITU................
kita ni bole la diibaratkan sebagai GABAN yg selalu menyelamatkan bumi....dlm masa yg cepat....0.03 saat................

Bookmark and Share

»»  Teruskan bacaan...

SELAMAT DATANG KE ALAM TERBARU



Hari ni satu lg sejarah dalam hidup aku.........dah nk jd blogger la plak....kita tengok pe nk jadi lepas ni....hahahahahahahaha
»»  Teruskan bacaan...