Thursday, June 24, 2010

sahabat.....kawan.....PENGKHIANATAN!!!!!!!!



Sahabat......perkataan yang cukup mulia bagi seseorang yang menghargai orang lain....kawan....perkataan yang cukup beerti bagi seseorang yang menghomati orang lain....PENGKHIANAT.....perkataan yang cukup haprak bagi seseorang yang tidak mempunyai hati perut dan menzalimi orang lain untuk kepentingan diri sendiri.........
Bukan nak menuduh siapa-siapa pun tetapi sebagai satu panduan supaya kita sentiasa berhati-hati dalam memilih rakan kita...nabi pernah berkata BERKAWAN DENGAN PENJUAL BUNGA, SECARA TAK LANGSUNG KITA AKAN MENDAPAT SEDIKIT HARUMAN BUNGA TERSEBUT TETAP SEKIRANYA KITA BERKAWAN DENGAN SEORANG TUKANG BESI, PASTI SATU HARI KITA AKAN TERKENA SEDIKIT API YANG DIGUNAKAN UNTUK MEMBUAT BESI TERSEBUT....aku pun tak la cekap sangat tapi bunyi lebih kurang camtu la....
Pernahkah kita terfikir manusia yang berada di sekeliling kita yang sentiasa mengakui bahawa mereka adalah kawan yang terbaik......betul ke apa yang dikatakan tu??? Adakah mereka akan bersama kita dalam susah ke senang??? Adakah mereka sentiasa menegur kita sekiranya kita tersilap jalan??? Adakah mereka menghargai serta menghormati kita sebagai seorang manusia???
Dalam dunia hari ni, kawan nak bergelak ketawa cukup banyak...tapi berapa orang sangat yang nak bersedih dengan kita sekiranya kita dilanda masalah???
Adakah seseorang manusia itu layak digelar sahabat sekiranya sanggup menikam kita dari belakang untuk tujuan tertentu dan kepentingan peribadi??? Tergamak ke kita untuk melakukan perkara yang sama kepada rakan kita??? Aku ni bukan la pakar motivasi tapi pendirian aku senang je...kalau kita nak orang lain hormat, hargai kat kita, jalan yang terbaik kita dulu kena hargai dan hormat orang.....
Aku selalu kata, kita ni sentiasa dipenuhi dengan perasaan ego yang tinggi tetapi dalam waktu-waktu tertentu, kena la juga buang ego kita kat tepi dulu....sentiasa bersedia untuk mendengar pendapat, pandangan orang lain...nasihat dan teguran untuk kita yang mana aku rasa itu ubat yang paling mujarab untuk nak menjadikan kita manusia yang terhebat.......
aku ni boleh cakap je kat sini tetapi aku teringin sangat nak tengok bangsa Melayu, agama Islam menjadi hebat seperti sejarah dahulu sebelum aku mati.............
AYUH sahabat semua...marilah kita saling hormat-menghormati....harga- menghargai sesama kita.........ingatla sahabatku...sejarah tidak pernah menipu.....

2 comments:

Adit Zulfatah said...

isk isk isk... berkawan kena pilih bulu..dah serik dah dpt kawan... terpaksa bayar bil tepon rm2000 gara-gara pcaya kat kwn.. jadi lepasn nak kawan kena pilih gak la..

sudah lumrah.. kawan masa nangis tak ada.. kwn ketawa berlambak..

sabar la mr zam yer... i follow you walau kemana jua ( bersamamu..walau kemana jua = iklan digi )

SUPERMISAI BEST said...

anak murid mithali ni.....

Post a Comment