Sunday, May 16, 2010

SELAMAT HARI GURU...........



SELAMAT HARI GURU.................teringat aku masa zaman sekolah dulu, tiba je hari guru, murid2 pakat ramai2 bawa hadiah, bagi kat cikgu2 yang baik......cikgu2 yang garang memang tak dapat apa2 pun la........dapat maki hamun ada. tapi sekarang baru la aku terkenang balik, yang garang tu la yang buat aku jadi camni sekarang........bukan yang tak garang tu tak bagus, tapi biasala kan, mesti ada yang tak garang, mesti ada yang garang.....baru proses mendidik tu jadi lebih berkesan.....
tapi sekarang ni aku tengok lain macam je......kalau dulu zaman aku sekolah, kalau cikgu pukul, balik rumah tak berani nak mengadu kat mak abah...diam2 je, takut kena sebat plak, tapi hari ni bila mengadu je, ada plak cikgu kena sebat dengan keluarga.........zaman aku dulu lagi nakal kalau nak banding dengan sekarang, tapi kami hormat cikgu2 yang ada.......
CIKGU......satu perkataan yang cukup mulia dalam hidup ini, tanpa cikgu di mana kah kita????
Pernahkah kita terfikir akan pengorbanan cikgu2 kita??? Pernahkah kita terfikir perasaan cikgu2 kita bila tengok ada di kalangan anak murid yang tak jadi 'manusia'?????
Pernah tak kita terfikir bahawa cikgu itu adalah seorang manusia juga????
Sebelum terlewat...AYUHLAH kita HARGAI cikgu2 kita, bukan nya susah sangat pun...ucap selamat hari guru je.......saya pasti cikgu2 kita yang ada ni bukan nak apa2 pun, nak tengok anak2 murid dia jadi manusia yang berguna je............
Bagi cikgu2 muda........berbanggalah dengan kerjaya mulia anda ni...jangan sesekali menyesal dan mengalah.........marilah bersama2 kita bangunkan agama, bangsa dan negara kita....peganglah amanah ni sekuat2nya......anda lah penyuluhnya...kami hanya akan berjalan melalui jalan yang disuluh itu.............TERIMA KASIH CIKGU.........mudah2an ALLAH S.W.T memberkati anda.......

No comments:

Post a Comment